Vyriausybė, parengusi naują komunalinių atliekų tvarkymo metodiką, gyventojams pakišo kiaulę

IGP82531-364x245

Jonas Kavaliauskas

Prienų rajono Savivaldybės taryba gruodžio 22 d. posėdyje 12 balsų patvirtino naują apmokėjimo tvarką už komunalinių atliekų tvarkymą, nes tai padaryti įpareigoja Vyriausybės nutarimas ir Vyriausybės atstovo inicijuoto Administracinio teismo sprendimas. Tiesa, rajono politikai savo sprendimo įsigaliojimą atidėjo iki  2017 metų liepos 1 d., nors Vyriausybės nutarimas rekomendavo iš savivaldybių dvinarę apmokėjimo tvarką įvesti nuo šių metų sausio 1 d. Tiesa, savivaldybės nelabai skuba tai daryti, nes nauja metodika verčia priimti nepopuliarų sprendimą, kuris padidins kainą už komunalinių atliekų tvarkymą.

Vyriausybės nutarimo reikalingumu abejoja daug žmonių, šiek tiek suprantančių rinkliavos esmę. Štai, Prienų rajone pagal dabar galiojančią tvarką (įvestas rinkliavos mokestis, kurį galima pavadinti ekologiniu mokesčiu) už nustatytą kainą į savivaldybės biudžetą surenkamų lėšų visiškai pakanka padengti išlaidoms už faktiškai į tvarkymo centrą pristatomas atliekas.

Dešimties metų darbas parodė, jog 2006 metais įvesta rinkliava leido ne tik sukurti patogią komunalinių atliekų surinkimo, išvežimo ir tvarkymo metodiką, bet ir apsaugoti gamtą nuo nelegalių sąvartynų, sudarė sąlygas rajono gyventojams rūšiuoti atliekas ir, svarbiausia, išlaikyti, palyginti su kitais regionais, mažą rinkliavos kainą.

IGP8282

Deja, kaip įprasta, atsirado žmonių, kurie manė, kad permoka už paslaugą, nes atiduoda mažai atliekų. Kiti rinkliavos aspektai, kaip gamtos išsaugojimas ir solidarumas, jiems visiškai neįdomūs.

Nematydami toliau savo kiemo, jie garsiai triukšmavo ir pasiekė savo tikslą. Aukštai sėdintys klerkai ir išrinktieji politikai pasidavė spaudimui ir štai – gimė nauja metodika, kuri, pagal tvarkos rengėjų pasisakymus, pagerins rūšiavimą, mažiau komunalinių atliekų pateks į tvarkymo centrus, o gyventojai mažiau mokės.

Deja, apie paslaugos kainos mažėjimą gyventojai turi pamiršti. Pirmiausiai, nauja metodika padidina administravimo kaštus, antra – sudaro prielaidas nesąžiningiems gyventojams teršti gamtą, trečia – visi, kas gyvena daugiabučiuose namuose ir sodų bendrijose, mokės už paslaugą daugiau, o individualių namų savininkams realiai per metus mokėtina suma nepasikeis.

Prienų rajono savivaldybėje daugiabučių namų gyventojams paslauga vidutiniškai pabrangs 30 %. Štai, 50 m2 bute gyvenanti šeima pagal dabartinę tvarką vidutiniškai sumoka 27,8 euro per metus už komunalinių atliekų tvarkymą, o po liepos 1 d. mokės 36,05 euro.

Sodų bendrijose gyvenantys žmonės (kiekviena valda) už paslaugą mokės po 21 eurą (dabar mokama po 11 eurų) per metus.

Prienų rajono savivaldybėje iš viso yra 15 975 mokėtojų, kurie moka už komunalinių atliekų tvarkymą, iš jų 13 210 sudaro gyventojai.

Individualių namų yra apie 8 100, o tai reiškia, kad 5 110 šeimų sulauks paslaugos pabrangimo.

Nauja metodika yra palanki verslui, bet juridinių asmenų išvežamų į atliekų tvarkymo centrą komunalinių atliekų kiekiai sudaro tik 15 % bendro svorio.

Tarybos narys Henrikas Radvilavičius Tarybos posėdžio metu tikino, kad mokestis už paslaugą neturi didėti, nes ir dabar surenkamos rinkliavos pakanka padengti išlaidas.

Deja, bet skaičiavimai pagal naują metodiką rodo, kad įvertinus dabar į atliekų tvarkymo centrą atgabenamų komunalinių atliekų kiekį laukti mokesčio mažinimo nevertėtų.

Primenu, kad Prienų rajono gyventojai sėkmingai rūšiuoja atliekas ir laukti stebuklų šioje srityje taip pat sudėtinga.

Tiesa, noras sutaupyti keletą eurų gali pastūmėti vieną kitą paslaugos gavėją mažinti išvežamų komunalinių atliekų kiekį. O kaip tai bus daroma, nesunku atspėti.  Geriausiu atveju jos bus vežamos į bendrus konteinerius, blogiausiu – vėl į laukus ir miškus.

Kelininkai ir miškininkai džiaugiasi, kad įvedus rinkliavą per 10 metų sumažėjo atliekų pakelėse ir miškuose, bet Vyriausybėje priimami sprendimai gali gražią tendenciją nutraukti.

Išeina, kad kai kas norėjo pabėgti nuo vilko, bet visus privertė susidurti su meška, o Vyriausybė, neįsigilinusi į situaciją, gyventojams pakišo tikrą kiaulę.

Deja, savivaldybės valdžios rankos šioje situacijoje gan tvirtai surištos. Bandymas atitolinti Vyriausybės nutarimo įgyvendinimą sulaukė ne tik Vyriausybės atstovo pagrūmojimo, bet ir verčia varstyti teismo duris. Tik labai jau įdomus tas faktas, kad Prienų rajono savivaldybė buvo apskųsta teismui dar prieš termino įsigaliojimą, o toje pačioje valtyje esanti Birštono savivaldybė – ne. Dvigubi standartai, ar tiesiog Prienai tapo įkaitu, kaip pilotinis projektas?

Vyriausybės atstovė Kauno apskrityje Inesa Klimaitė – Mašalienė savo atsakyme naujienų portalui kvitrina.com parašė, jog šių metų sausio 4 d. Birštono savivaldybė gavo paraginimą nedelsiant įgyvendinti Vyriausybės nutarimą dėl naujos apmokėjimo tvarkos įvedimo. Rašte minima, kad jei Savivaldybės taryba nesiims neatidėliotinų veiksmų, tai VAT kreipsis į teismą. Tiesa, Vyriausybės atstovė nenurodė, kodėl dėl Prienų rajono savivaldybės buvo kreiptasi į teismą dar prieš Vyriausybės nutarimo įgyvendinimo termino įsigaliojimą.

Birštono savivaldybėje, pasak Ūkio, turto ir kaimo plėtros skyriaus vedėjo pavaduotojo Algio Stasio Revucko, sprendimo projektą dėl Vyriausybės nutarimo naujos tvarkos apmokėjimo tvarkos už komunalinių atliekų tvarkymą planuojama svarstyti sausio mėnesio Tarybos posėdyje. Birštone yra 2 213 šios paslaugos mokėtojų. Daugiabučiuose gyvena 1 235 paslaugos gavėjai, individualiuose namuose – 978. Individualių namų savininkai daugiausiai naudojasi 0,12 m3 tūrio konteineriais.

Birštono savivaldybė, kaip ir Prienų rajonas, yra Alytaus regiono atliekų tvarkymo centro steigėja. ARATC paruošta metodika bendra visam regionui, todėl galima daryti prielaidą, kad 56 %  šios paslaugos gavėjų Birštono savivaldybėje už komunalinių atliekų tvarkymą tikrai mokės daugiau.

 

Taip pat skaitykite

5 komentarai

  1. Audrius Narvydas

    Pasikartosiu nenorintiems girdėti – ne Vyriausybė, ne Vyriausybės atstovas, ne teismas, juo labiau ne Audrius Narvydas, o Įstatymas bei jį lydintys teisės aktai dar 2015-04-01 įpareigojo savivaldybes pasirengti atitinkamas metodikas ir pagal jas nustatyti naujus rinkliavos dydžius iki 2016 m. liepos 1 d., o Vyriausybė rekomendavo jau nustatytus dydžius pradėti taikyti ne iš karto, bet nuo 2017 m. sausio 1 d.
    Taip pat pakartosiu – jeigu pasirinkta metodika didina kainas, tai reikia keisti metodiką (Vyriausybės nutarimas leidžia ją patiems ir pasitvirtinti), be to, akivaizdu, kad mokestis už paslaugą neturi didėti, nes ir dabar surenkamos rinkliavos (gaunamų pajamų) su kaupu pakanka padengti išlaidas, taigi, priešingai, rinkliavos mokestį galima būtų ir sumažinti. Jeigu nemokame ar nenorime tinkamai paskirstyti tų pačių prognozuojamų atliekų surinkimo ir tvarkymo išlaidų (mano manymu, jas tikrai dar būtų galima ir sumažinti) taip, kad rinkliava gyventojams bent jau nedidėtų, tai problemos slypi kažkur kitur.

  2. Rinkėjas

    Oho, kaip Audrius Narvydas, Prienų konservatorių pirmininko pavaduotojas, „rūpinasi“ mūsų rajono žmonėmis, reikalaudamas, kad padidinta rinkliava už komunalines atliekas būtų įvesta jau nuo sausio 1 d., o ne nuo liepos 1 d.! Šitam asmeniui nesvarbu kiekvienas rajono žmogus, kad visi mokės brangiau, o svarbu tik formalus vyriausybės atstovo reikalavimas. Deja, Prienų rajono savivaldybėje daugiabučių namų gyventojams paslauga vidutiniškai pabrangs 30 %. Štai, 50 m2 bute gyvenanti šeima pagal dabartinę tvarką vidutiniškai sumoka 27,8 euro per metus už komunalinių atliekų tvarkymą, o po liepos 1 d. mokės 36,05 euro.

  3. Audrius Narvydas

    Papildoma informacija ta pačia tema- Vyriausybės atstovas Prienų rajono savivaldybės tarybai 2017 m. sausio 4 d. parašė teikimą, kuriame pasiūlė pakeisti Prienų rajono savivaldybes tarybos 2016 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. T3-267 ,,Dėl Prienų rajono savivaldybės vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą nuostatų patvirtinimo“ 3 punktu nustatytą jo įsigaliojimo terminą, taigi, operatyviai reagavo į savivaldybės neteisėtus veiksmus.
    Šis teikimas turi būti apsvarstytas artimiausiame Prienų rajono savivaldybės tarybos posėdyje (bet ne vėliau kaip per 1 mėnesi) ir apie priimtą sprendimą dėl šio teikimo Vyriausybės atstovui Kauno apskrityje turi būti pranešta per 10 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos.

  4. Audrius Narvydas

    Lietuvos Respublikos Seimas dar 2015 m. kovo 26 d. priėmė Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 302 straipsnio pakeitimo įstatymą (įsigaliojo 2015-04-01), kuriuo nurodė, kad nustatant rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydį, turi būti vadovaujamasi Vyriausybės patvirtintomis taisyklėmis ir kad savivaldybės turi iki 2016 m. liepos 1 d. nustatyti naujus rinkliavos ar kitos įmokos už komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir komunalinių atliekų tvarkymą dydžius.
    Taigi, ne Vyriausybė, ne Vyriausybės atstovas, ne teismas, o įstatymas įpareigojo savivaldybę nustatyti naujus rinkliavos dydžius, suteikė savivaldybėms daugiau kaip metus laiko ,,atlikti namų darbus“, be to, Vyriausybė rekomendavo jau nustatytus dydžius pradėti taikyti nuo 2017 m. sausio 1 d.
    Kodėl savivaldybė tokį svarbų rajono gyventojams klausimą pradėjo svarstyti tik 2016 m. gruodžio 22 d., atsakymo neturiu, gal tikėjosi, kad pasikeis įstatymas ar Vyriausybės nutarimas, gal…., beje, ir svarstymu to nepavadinsi, paprasčiausiai patvirtino ARATC parengtus pagal Alytaus regiono plėtros taryboje patvirtintą metodiką rinkliavos dydžius, nustumdama jų įsigaliojimą dar pusmečiui, taip eilinį kartą pažeisdama įstatymo reikalavimus.
    Įdomu kaip reaguos į tai Vyriausybės atstovas, kurio pareiga yra prižiūrėti kaip savivaldybės laikosi Įstatymų ir Vyriausybės nutarimų?
    Priminsiu ir patikslinsiu, kad Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, nagrinėdamas bylą pagal vieno Prienų rajono piliečio skundą dėl galimai neteisėtos atliekų rinkliavos, 2012 m. gegužės 18 d. nutartimi pripažino, kad 2008 m. patvirtintų Prienų rajono vietinės rinkliavos nuostatai, ta apimtimi, kuria nenumatyta galimybė atliekų turėtojams vietinę rinkliavą mokėti pagal faktinį (deklaruotą) atliekų kiekį, prieštarauja Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punktui.
    Savivaldybė kelis metus visaip ignoravo šio teismo sprendimo įgyvendinimą, kol Vyriausybės atstovas, ,,prisiminęs“ savo pareigas ir teises, paprašė teismą panaikinti Vietinės rinkliavos nuostatus (jų dalį) kaip neteisėtus.
    Byla dar nebaigta, ji bus netrukus nagrinėjama Lietuvos Vyriausiajame administraciniame teisme, kur bus priimtas galutinis ir neskundžiamas sprendimas.
    P.S.Jeigu pasirinkta metodika didina kainas, tai reikia keisti metodiką (Vyriausybės nutarimas leidžia ją pasirinkti), visiškai pritariu Tarybos nariui H.Radvilavičiui, kad ,,mokestis už paslaugą neturi didėti, nes ir dabar surenkamos rinkliavos pakanka padengti išlaidas.“