Juokaujama, kad konfliktų pasaulyje daugiau nei smilčių pajūryje. Juk visi esame skirtingi charakteriais, vertybėmis ir pomėgiais, skirtingai bendraujame. Tad jei konfliktai – neišvengiama gyvenimo dalis, labai svarbu mokėti juos kultūringai spręsti. Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centras vykdo Europos socialinio fondo finansuojamą, valstybės planavimo projektą „Saugios aplinkos mokykloje kūrimas“, kurio viena iš veiklų – naujų prevencinių programų rengimas ir išbandymas mokyklose. Vykdant šią veiklą 2013 metais buvo parengta konfliktų prevencijos programa „Taiki mokykla“. Konfliktų prevencijos programos tikslas – suteikti mokyklos bendruomenei reikalingų žinių ir metodinių priemonių, įgalinančių pedagogus ir jaunuolius atpažinti sunkumų turinčius mokinius, padėti jiems bei sumažinti jų iškritimo iš švietimo sistemos riziką, o uždaviniai – ugdyti jaunų žmonių ir pedagogų bendradarbiavimo, bendruomenės problemų sprendimo, pagalbos vienas kitam įgūdžius bei kompetencijas, padėti integruotis visiems klasės, mokyklos nariams, mažinti socialinį atsiskyrimą. Programa skirta 5-12 klasių mokiniams.
Šiais mokslo metais programos išbandymo veiklose dalyvauja 5 Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos. Viena iš jų yra Jiezno gimnazija, kurioje programą koordinuoja socialinė pedagogė D. Mazuronienė.
Dar šių metų spalio 16 d. vyko projekto veiklų pristatymas, o spalio 23-24 d., mokinių rudens atostogų metu, – mokymai, skirti programos „Taiki mokykla“ mokytojų ir specialistų darbo grupei. Juose buvo pristatoma teorinė medžiaga apie konfliktus ir jų sprendimo būdus bei mediacijos (tarpininkavimo) metodas, išbandytas praktinėse situacijose. Mokytojai teigia, kad gavo daug naujų, naudingų žinių. Na, o gruodžio 4-5 d. į mokymus įsitraukė ne tik mokytojai, bet ir mokiniai. Pasisemti žinių ir patirties susirinko devyni pirmuosiuose mokymuose dalyvavę suaugusieji ir dešimt 8-11 klasių mokinių. Buvo suformuotos 5 komandos: mokiniai susiskirstė poromis, pasirinko sau vieną arba du pagalbininkus – mokytojus ar specialistus. Sudarytos komandos iki 2015 m. vasario 15 d. turės vesti po 6 užsiėmimus trijų amžiaus grupių mokiniams, t.y. 5-6 kl., 7-8 kl. ir 9-12 kl. Mokymų metu sužinojome apie konfliktus, užsiėmimų organizavimą bei turėjome progą patys pabūti interaktyviais užsiėmimų dalyviais: patys repetavome būsimą veiklą. Baigę mokymus jaučiamės „pasikaustę“ žiniomis, įgavę drąsos ir pasitikėjimo savo jėgomis būsimų programos veiklų įgyvendinimui. Tikimės, kad sėkmingai baigę programą, visi bendruomenės nariai taps atidesni, supratingesni vienas kitam bei galės padėti įvairių sunkumų turintiems mokiniams.
R. Barakauskaitė, D. Mazuronytė