Rajonų gyventojai šiemet dovanoms neišlaidaus

PRANEŠIMAS SPAUDAI

Vilnius, 2012 m. gruodžio 11 d.

 Nors didžiųjų miestų gyventojai šiemet Šv. Kūčių ir Kalėdų pirkiniams ketina skirti didesnes sumas nei pernai, mažesnių miestų ir rajonų namų ūkiai išlaidauti nelinkę, o penktadalis jų – dovanų nepirks. Tokias tendencijas atskleidė „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto užsakymu atliktas tradicinis šventinio laikotarpio finansinės elgsenos tyrimas.

 

Šventės užklumpa „netikėtai“  

 

Tyrimo duomenimis, šiemet didžiųjų Lietuvos miestų gyventojų šventinis biudžetas bus didesnis nei 2011 m. Šventiniam stalui daugiau nei 300 Lt skirti pasiryžusiųjų miestiečių dalis išaugo beveik dešimtadaliu – iki 24 proc., o perkant dovanas virš 300 litų išleis dar didesnis nuošimtis gyventojų – 28 proc. (plg. 2011 m. – 19 proc.).

 

Šiek tiek optimistiškesnės tendencijos, palyginus su praėjusiais metais, pastebimos ir tarp kaimo vietovėse įsikūrusių namų ūkių. Tuo tarpu mažesniuose šalies miestuose ir rajonų centruose išlaidos šventinėms vaišėms planuojamos beveik tokios pačios kaip ir praėjusiais metais, o planuojančių nepirkti dovanų dalis išaugo nuo 3 proc. iki 16 proc.

 

„Prie didžiųjų miestų gyventojų pasiryžimo padidinti šventinį biudžetą prisidėjo sumažėjęs nedarbas bei šiek tiek išaugusios vidutinės pajamos, tuo tarpu kitur gyvenančiųjų finansinė situacija beveik nekito. Žinant, kad miestiečiai linkę šventėms grįžti į gimtinę, pas tėvus ir senelius, natūralu, rajonų savivaldybėse daugiau dėmesio skiriama šventiniam stalui, o ne dovanoms“, − sako „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto Lietuvoje vadovė Odeta Bložienė.

 

Ekspertė pastebi, jog rajonų gyventojai neturi galimybės šventėms skirti didesnių lėšų dar ir todėl, jog čia nepopuliarus išankstinis taupymas. Tyrimas parodė, kad net 64 proc. rajonų centrų namų ūkių šventinio laikotarpio išlaidoms nesiruošia ir nekaupia iš anksto. „Kai šventės užklumpa „netikėtai“, o vaišės ir dovanos perkamos iš gruodžio atlyginimo, erdvės didinti išlaidas praktiškai nėra“, − teigia O. Bložienė.

 

Analizuojant taupymo įpročius, tik šiek tiek geresnė situacija pastebima miestuose ir kaimuose. Čia šventinėms išlaidoms iš anksto nesiruošia vos mažiau nei pusė apklaustųjų.

 

Nori dovanų čekio, patys dovanoja kosmetiką

 

Pirmą kartą „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto šventinio laikotarpio finansinės elgsenos tyrimo metu gyventojų buvo teiraujamasi apie populiariausias Lietuvoje dovanas. Labiausiai po egle lietuviai trokšta rasti dovanų čekį (15 proc.), grynuosius pinigus (13 proc.) ar knygą (11 proc.). Grynieji pinigai labiausiai pradžiugintų jaunesnius 18-25 metų respondentus, tuo tarpu vyresnieji labiausiai džiaugtųsi knyga.

 

Analizuojant gyventojų planuojamas pirkti dovanas, matoma atvirkštinė situacija. Vyresni respondentai linkę dovanoti grynuosius pinigus, jaunesni – knygas. Tačiau dažniausiai gyventojai po eglute slėps kosmetiką ir parfumeriją, dovanų čekius bei valgomas dovanas ir gėrimus. 18 proc. apklaustųjų nurodė, ketinantys dovanoti juvelyrinius dirbinius ir aksesuarus, 15 proc. – grynuosius pinigus.

 

Analizuojant dovanų tendencijas pagal gyvenamąją vietą, didelių skirtumų nėra. Tačiau rajonų gyventojai, galėdami rinktis, prioritetą teiktų gryniesiems pinigams, o ne dovanų čekiams, tačiau patys ketina grynuosius dovanoti rečiau nei miestiečiai ir kaimo vietovėse gyvenantieji. Kaimo gyventojai (24 proc.) šiek tiek dažniau nei kiti draugus ir šeimos narius ketina pradžiuginti juvelyriniais dirbiniais ir aksesuarais.

 

Pasak O. Bložienės norint, jog per šventes neskaudėtų galvos dėl išlaidų dovanoms ir jos džiugintų artimuosius, dovanas reikėtų parinkti apgalvotai ir kryptingai bei jų pirkimui ruoštis iš anksto. „Vis dėlto net ir vėliau susiruošusieji dar gali spėti pradžiuginti artimuosius nuoširdžia dovana. Iki Kalėdų liko daugiau nei 10 dienų – tiek neužtenka šventiniam biudžetui sukaupti. Bet tikrai pakaks šventinio valgiaraščio ir dovanų sąrašo suplanavimui bei racionaliam įgyvendinimui“, − teigia Asmeninių finansų instituto Lietuvoje vadovė.

 

Apie tyrimą. Lietuvos gyventojų šventinio laikotarpio finansinės elgsenos sociologinį tyrimą „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto užsakymu 2012 m. lapkričio 1725 dienomis atliko viešosios nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“. Tyrimo metu apklausti 1003 respondentai.

 

 

 

Taip pat skaitykite