Jonas Kavaliauskas
kvitrina.com
Rugpjūčio 3 d. Prienų rajono savivaldybėje viešėjo AB „Kelių priežiūra“ Pietų regiono vadovas Tomas Keršys su gausia komanda. Vizitą inicijavo būtent ši pusė, bet, deja, sprendžiant iš išplatinto Prienų rajono savivaldybės informacinio pranešimo apie susitikimą, gerų žinių savivaldybės atstovai neišgirdo. „Kelių priežiūros“ nuogąstavimai dėl nepakankamo finansavimo tikrai nepadės pagerinti regioninių kelių būklės. Labai greitai Lietuvos keliai iš viršaus atrodys kaip per savaną einanti zebrų šeimyna.
Nenušienauti kelkraščiai, asfalto lopai, nutrintas žymėjimas, duobės, sumažintas greitis – tai nuolatinis regioninių kelių būklės vaizdas. O už tokį darbą pylos gauna ne „Kelių priežiūra“, o savivalda, nes keliai driekiasi per jų teritorijas.
Prienų rajono savivaldybės vicemerė Jūratė Zailskienė teigė, jog svečiams iš „Kelių direkcijos“ buvo išsakyta daug pretenzijų, bet, deja, paguodančių minčių nebuvo išgirsta. Pasak vicemerės, savivaldos lūkesčiai dideli, bet ji negali investuoti į svetimą turtą. Įdomiausia tai, jog faktai rodo, kad viena valstybinė institucija samdo kitą atlikti darbą, o tam pakankamo finansavimo neskiria. Lietuvoje kelių būklė katastrofiškai prastėja, nes vienur lėšos išmetamos lyg į balą, o kitur jų nelieka. Paskutinis pavyzdys. Prienų rajone buvo asfaltuojamas dešimtmečiais naudojamas žvyrkelis, kurio pagrindai buvo tinkami asfalto dangai kloti. Bet ne, Kelių direkcija paruošė tokį projektą, kad rangovas turėjo nukasti išvažinėtą pagrindą, supilti iš naujo ir tik tada pakloti asfalto dangą. Prarastas laikas, lėšos, o darbai atlikti tik 5 km atkarpoje, paliekant apie 2 km neasfaltuotą atkarpą. Nei vienas normalus savininkas, pats uždirbantis lėšas, taip nepasielgtų. O Valstybei atstovaujantys žmonės tai sau leidžia.
Ką gi, atvyko sveteliai, prisistatė, pasidalino mintimis, pasiguodė, jog neturi pakankamai lėšų tinkamai tvarkyti regioninius kelius, pažadėjo dažniau pasirodyti, ir viskas. Tiesa, visus prašo pranešti, kur jie nesusitvarko, kad žinotų. O dėl darbų, tai vėl ant duobių klojami lopai, arba vieni ant kitų, ir darbas atliktas.
Prienuose viešėjęs susisiekimo ministras teigė, jog centralizuotos kelių priežiūros tarnybos galės efektyviau naudoti lėšas ir užtikrinti geresnę paslaugą. Bet išėjo kaip visada, nei efektyvumo, nei geresnės paslaugos. Bet užtat galima trimituoti, kad sutaupyta tiek lėšų. Tik kieno sąskaita? Aišku, regionų gyventojų. Matyt, mūsų strategai nori centralizuoti visą Lietuvą į 3 didmiesčius ir vėl džiaugtis, jog pavyko sutaupyti.