Šiandien daug kalbama apie kūrybingos asmenybės ugdymą mokykloje. Vieni teigia, kad kūrybingumas yra išskirtinė likimo dovana, todėl daugiausia, ką galima padaryti, – netrukdyti jam skleistis. Kiti laikosi požiūrio, kad įgimti polinkiai, gabumai, talentai nėra vienintelis kūrybingumo šaltinis ir prielaida. Ko gero, turime sutikti, kad kūrybinius gebėjimus lemia daugybė veiksnių: gabumai ir polinkiai, asmenybės bruožai, pasirengimas kūrybinei veiklai ir aplinka.
Kaip ugdyti kūrybingą asmenybę? Dar vaikystėje svarbu išsaugoti natūralų vaiko smalsumą, skatinti kūrybinę saviraišką ir sudaryti sąlygas patirti naudojimosi savo vaizduote teikiamą džiaugsmą. Reikia skatinti vaikų žingeidumą ir domėjimąsi įvairiais dalykais ne dėl praktinės naudos, bet siekiant pažinti, atskleisti, atrasti. Leisti vaikams pasirinkti veiklą – sudaryti sąlygas neprograminiam, neplaniniam mokymuisi: galimybę rinktis sritis ir temas, kurios vaikams patinka, problemas, veiklos būdus bei priemones, kurios jiems įdomios.
Ne paslaptis, kad ugdyti kūrybingumą trukdo kai kurios mokymo(si) organizavimo mokykloje tradicijos ir veiksmingo mokymo nuostatos: pagrindinis tradicinės mokyklos tikslas – žinių sistemos perdavimas, todėl vengiama laisvos ir „nerimtos“ veiklos; mokymo(si) tvarką palaiko griežta pamokų, pertraukų ir dalykų kaita, tuo tarpu kūrybinei veiklai neretai reikia jungtinių pamokų ar savo nuožiūra pasirenkamų pertraukų, nes kūrybinė mintis teka savu ritmu.
Viena iš svarbiausių kūrybingos asmenybės ugdymo sąlygų – turtinti įspūdžius ir vaizduotę, nes kūrybingumas minta netikėtomis ir įkvepiančiomis patirtimis, įgyjamomis keliaujant, klausant koncertų, žiūrint spektaklius, sulaukiant svečių klasėje ar mokykloje, eksperimentuojant ir kt.
Viena iš galimybių ugdyti(s) kūrybingai asmenybei balandžio 18 d. ( jau dešimtus metus) Jiezno gimnazijos organizuota rajono mokyklų, 5-8 klasių mokinių, lietuvių kalbos viktorina-konkursas „Žodžio paunksmėje“. Į tradicinį renginį geriausi rajono mokiniai kasmet susirenka ne tik įsivertinti savo raštingumo plačiąja prasme, pasivaržyti, bet ir įgyti naujų patirčių. Juk mokiniai ne vien turi atlikti viktorinos- konkurso dalyviams skirtas užduotis. Šiais metais drauge su Jiezno gimnazijos mokiniais jie buvo pakviesti į netradicinę pamoką – įspūdingą Kaišiadorių Algirdo Brazausko gimnazijos Modernaus folkloro studijos, vadovaujamos Česlovo Kriščiūno, koncertą. Jaunųjų atlikėjų kūrybiškai, šiuolaikiškai ir tikrai patraukliai skambėjęs muzikinis žodis nepaliko abejingų. Tokia netradicinė pamoka – galimybė jaunam žmogui išgirsti lietuvių liaudies sutartines, romansus skambant šiuolaikiškai. Studijos vadovas, muzikos mokytojas, pasakojo rimtai ir šmaikščiai apie kolektyvo narius, jų pomėgius. Akivaizdu buvo ir tai, kad kruopščiu darbu, susiklausymu ir kitokiu požiūriu į įprastus dalykus galima pasiekti labai daug.
Tądien vyresniųjų klasių gimnazistai ir mokinius į viktoriną- konkursą atlydėję mokytojai susitiko su aktore Doloresa Kazragyte bei klarnetininku Valdu Andiuškevičium. Aktorė įtaigiai kalbėjo apie save, skaitė ištraukas iš kūrinių, kalbėjo apie amžinąsias vertybes, o klarneto garsai tarsi plėtojo vizualinius ir akustinius pojūčius.
Taigi suvokiame, kad tokios netradicinės pamokos-susitikimai suteikia galimybę jauniems žmonėms ne tik išgyventi malonias akimirkas, praturtinančias jų vaizduotę, brandinančias augančią asmenybę, bet, kita vertus, galbūt tai lemtingas postūmis saviraiškai būsimų kūrėjų, aktorių ar talentingų muzikantų. Vadinasi, atverti duris į pasaulį – kūrybingą, įvairiaplanį, šiuolaikišką – vienas iš būdų pažadinti mokinių kūrybines galias.
Rajoninė lietuvių kalbos viktorina-konkursas „Žodžio paunksmėje“ – ne tik raštingų mokinių varžytuvės, bet ir kūrybinių galių puoselėjimo ir ugdymo(si) oazė, galimybė išgirsti, pamatyti, išgyventi įvairiausius pojūčius.
Birutė Dičkuvienė,
Jiezno gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė