
Lina Juodsnukytė, Liberalų sąjūdžio narė
Pasiklausius įvairių pasisakymų apie Lietuvos mokyklose prasidėjusias gyvenimo įgūdžių pamokas, visuomenei gali susidaryti įspūdis, kad šių pamokų programa apima tik lytinės orientacijos ir lytinio švietimo temas.
Tačiau atidžiau paskaičius programos sudedamąsias dalis ir palyginus programos temų kiekį su pamokų valandų skaičiumi, akivaizdu, kad kiekvienai temai (taip pat ir lytiniam švietimui) gali būti skiriama mažai laiko. Pavyzdžiui, devintose (I gimnazijos) klasėse gyvenimo įgūdžių pamokų valandų skaičius sudaro 18,5 val. per visus mokslo metus. Tai laikas, per kurį galima suteikti tik minimalias žinias.
Vadinasi, šios pamokos negali nustelbti arba užgožti ilgalaikio, nepertraukiamo ir nuoseklaus tėvų auklėjimo, dėl ko ir priešinasi dalis oponentų – neva gyvenimo įgūdžių pamokos atima tėvų teisę auklėti savo vaikus pagal savo įsitikinimus. Niekas nepakeis tėvų autoriteto ir pavyzdžio.
Kažkodėl bandoma supriešinti mokytojus ir tėvus, kai iš tiesų tiek vieni, tiek kiti yra toje pačioje pusėje. Abi pusės gali (ir turi) viena kitą papildyti, nes lytinis švietimas yra bendra užduotis. Juk mokiniams vienus klausimus paklausti patogiau mokykloje, kitus – namuose. Arba tuos pačius klausimus galima aptarti tiek mokykloje, tiek namuose. Tereikia pačių tėvų iniciatyvos.
Ir iš tiesų, džiaugiamės atsakingais tėvais, kurie savo vaikus auklėja su pagarba ir kalbasi įvairiomis (taip pat ir jautriomis) temomis. Vis dėlto gyvename ne idealiame pasaulyje. Aktyvų lytinį gyvenimą gyvenantys, psichoaktyvias medžiagas vartojantys, smurtaujantys paaugliai – Lietuvos tikrovė ir kasdienybė. Kasmet girdime žinias ir apie besilaukiančias nepilnametes.
Visa tai – ženklai, kad gyvenimo įgūdžių švietimo labai trūksta. Kaip teigė Lietuvos moksleivių sąjungos prezidentas Jonas Trumpa, atstovaujantis ne konservatyvių tėvų ir politikų, bet mokinių interesams, gyvenimo įgūdžių programos temos mokiniams yra reikalingos, o bandymas jas išbraukti – žalingas. Kodėl tildomas pačių mokinių balsas?
Maža to, kai kurių asmenų viešoje retorikoje prieš gyvenimo įgūdžių programą aiškiai juntama agresija prieš kitokios lytinės orientacijos asmenis. Tolerancijos trūkumas visuomenėje pavojingas ir gali lemti itin skaudžias pasekmes, ypač kai skleidžiama neapykanta ir netolerancija užkliudo jautrią mūsų visuomenės grupę – mokinius. Bandymas cenzūruoti gyvenimo įgūdžių programą ir nustumti į paraštes kitokią lytinę orientaciją turinčius asmenis sukelia neigiamas pasekmes, kai kuriais atvejais – gali privesti prie savižudybės. Juk smerkimas ir neigiama visuomenės reakcija – viena iš savižudybių priežasčių.
Galų gale viešuose debatuose pasimeta pagrindinė žinia, kad gyvenimo įgūdžių pamoka tai – emocinis ir socialinis ugdymas, patyčių ir smurto, psichoaktyvių medžiagų vartojimo, savižudybių prevencija, kad gyvenimo įgūdžių pamokose mokiniai gaus žinių apie asmens duomenų apsaugą ir privatumą, ekstremalias situacijas ir kaip jose elgtis, pirmosios pagalbos suteikimą ir taip toliau. Ir visos šios temos pamokose turės tilpti į nedidelį kiekį valandų.
Kviečiu kritiškai vertinti skleidžiamos informacijos šaltinius ir nepasiduoti agresyviai retorikai, nes tai ne kas kita, kaip manipuliacija mūsų visų emocijomis.
Šis tekstas – asmeninė jo autoriaus (-ės) nuomonė.