
“…Kiekviena pamoka turi pabaigą, kuri daug ko išmoko. Mokytojai stengiasi mokiniams kiekvieną pamoką paversti atradimų ir nuotykių kupinu pasauliu. Jiems per ankšta klasėse ir mokyklose, jie kartu su vaikais eina į gyvenimą, kuriame tiek daug vietos smagiems potyriams ir mokymuisi, kur mokykla tampa ta vieta, kurią norisi pažinti ir pamatyti, ištyrinėti ir naujai atrasti.
Mokykla – tai vieta, kurioje mokomės. Tai pastatas, suskirstytas į atskiras patalpas – klases, kuriose kasdien, išskyrus savaitgalius, devynis mėnesius per metus, mokosi vaikai, o jiems žinias perteikia mokytojai. Nors tai įprasta, bet nuobodu, nors tradiciška, bet reikalauja permainų. Tad šiam apibūdinimui pataisas teikia šiandieninis gyvenimas. Nebeįmanoma mokytojui, kuriam tikrai rūpi jo mokinių lavėjimas, išbūti užsidarius tarp keturių sienų, nieko nekeičiant savo darbo stiliuje, kai kinta visa aplinka, požiūris į ugdymą, kai vis didesnis dėmesys skiriamas mokinių norui mokytis…” Tai trumpa ištrauka iš motyvacinio laiško, kurį daugiau nei prieš metus rašiau Jaunojo tyrėjo organizatoriams ir jaunuosius mokslininkus kviečiau į mūsų mokyklą – Jiezno gimnaziją.
Ir štai… Labai džiugu, kad projektas „Jaunasis tyrėjas“ šiais metais apsilankė ir mūsų mokykloje! Vieną balandžio dieną Jiezno gimnazijoje karaliavo tikslieji mokslai: vyko projekto „Mokinių jaunųjų tyrėjų atskleidimo ir ugdymo sistemos sukūrimas – II etapas“ renginys „TYRĖJO DIENA TAVO MOKYKLOJE“. 6-IIIg klasių mokiniai turėjo galimybę betarpiškai bendrauti su jaunaisiais mokslininkais, susipažinti su technikos naujovėmis, akivaizdžiai praktiškai įsitikinti fizikinių dėsnių veikimu, mobiliame planetariume pasijusti maža Visatos dalelyte. Vienu metu skirtingose gimnazijos erdvėse vyko keturios įtraukiančios paskaitos: lektorės Viditos Urbonienės lazerių programa – „Langas į šviesos pasaulį“, lektoriaus Audriaus Bridžiaus astronomijos paskaita planetariume „Mes ir visata“, lektorės Jūratės Karosienės paskaita apie mokslinius tyrimus „Vandens žydėjimas ir juose slypintys pavojai “, lektoriaus Pijaus Vaškevičiaus paskaita „Greitaveikė filmavimo kamera“. Mokiniai galėjo sudalyvauti visose paskaitose, mat, renginys vyko 4-ias pamokas.
Manau, kad “Jaunojo tyrėjo” diena buvo puiki proga susipažinti su naujausiomis technologijomis, praplečianti mokinių akiratį, neišeinant už gimnazijos ribų. Taip pat buvo labai malonu matyti jaunus, inovatyvius žmones, kurie neapsiriboja tik savišvieta, bet stengiasi įkvėpti ir sužadinti smalsumą, pateikiant sudėtingą informaciją suprantamai, bei svarbiausia, įdomiai. Šis vizitas į mūsų mokyklą yra puikus pavyzdys, jog mokslas gali būti labai įdomus ir įtraukiantis. Projektas suteikė progą beveik valandai mokiniams nukeliauti į kosmosą (na, aišku, gaila, kad ne tiesiogine prasme). Tačiau nors ir į kosmosą nukeliauti nepavyko, bet mobilusis planetariumas paliko ne ką mažesnį įspūdį. Planetariume vykusi paskaita apie Visatą, joje vykstančius procesus, skriejančių planetų ir žvaigždynų vaizdai, galimybė virtualiai pakeliauti po mūsų Visatos platybes mokinius ypač sužavėjo. „Jaunojo tyrėjo” dienos renginys, manau, buvo labai naudingas, kadangi jis mokiniams leido iš arčiau susipažinti su mokslininko profesija, moksliniais eksperimentais, o galbūt kaip tik jis padės atrasti bent kelis protingus ir gabius žmones, kurie ateityje taps garsiais mokslininkais!
Smagu buvo iš šalies klausyti mokinių atsiliepimų apie neeilinį renginį mokykloje:
“Jaunųjų tyrėjų projektas parodė, kiek mažai mes žinome ir suteikė galimybę sužinoti daugiau. Pvz.: pristatymas apie greitaeigę kamerą paskatino susimąstyti, kiek daug visko kasdien, rodos, paprasto, bet visgi ypatingo, nutinka, o mes nesugebame to pamatyti. Iš tiesų viskas buvo nepaprastai įdomu ir informatyvu”.
“Lazeriai, artinimo kameros – kažin ar kas gali būti geriau stebėti tai iš arti ir matyti, kaip mokslininkas aiškina visą eigos procesą. Šie visi dalykai puikiai padėjo suvokti, ką su tokiais išradimais galima nuveikti ateityje ir ar tu pats asmeniškai norėtum tai mokytis ar studijuoti. Ir, jeigu pasitaikytų proga dar kartą tai išvysti, nieku gyvu to nepraleisčiau. Man šis renginys labai patiko ir ačiū mokslininkams už parodymus, o mokytojams – už tai, kad mes turėjome galimybę tai pamatyti savo akimis.”
“Labai džiaugiuosi, jog Jaunojo tyrėjo projektas aplankė mūsų mokyklą. Planetariumas nenustebino, kadangi planetariume esu lankiusis ir anksčiau. Bet, buvo tikrai smagi atrakcija, jog šį kartą į planetariumą pasiklausyti apie Visatos paslaptis nereikėjo vykti į Vilnių, nes jis buvo įrengtas tiesiog mokyklos sporto salėje. Puiki atmosfera vyravo planetariumo patalpoje, kur dangų stebėjome patogiai įsitaisę ant čiužinių. Valanda prabėgo nejučia, nes lektorius patraukliai ir įtikinamai pateikė informaciją apie Visatos paslaptis. Labiausiai patikusi paskaita – greitaveikė filmavimo kamera. Lektorius Pijus puikiai perteikė žinias ir pagilino supratimą apie fizikinius reiškinius. Didelį įspūdį paliko greitaveikės kameros galimybės bei čia pat, paskaitoje, nufilmuoti vaizdai.”.
Šios paskaitos naudingos dar ir todėl, kad mokiniams apie mokslą pasakoja ne mokytojas, o mokslininkas, kuris dirba su moksline įranga, „gyvai“ parodo, kaip ji veikia, paaiškina, kur galima ją taikyti, pasakoja apie mokslinį darbą kaip apie kasdienę veiklą. Tai būdas mokiniams su mokslu susipažinti kitaip – „išlipant“ iš kasdienės rutinos. Mokymasis netradicinėse erdvėse ne tik praplečia vaikų akiratį, bet ir padeda pritaikyti įgytas žinias praktikoje.
Nijolė Černevičiūtė
Karjeros koordinatorė Jiezno gimnazijoje