Viešųjų paslaugų prieinamumas elektroniniu būdu ir taip teikiamų paslaugų populiarumas sparčiai didėja jau keletą pastarųjų metų įvairiose srityse. Valstybė nuolat peržiūri savo teikiamų elektroninių paslaugų spektrą, jį pildo naujomis paslaugomis, tobulina savitarnos sistemą, kad ji atitiktų šiandieninius gyventojų poreikius – būtų patogi ir naudinga ja besinaudojantiems asmenims bei verslui. Ne išimtis ir Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos administruojamos paslaugos.
Kiekvienam iš mūsų gali kilti įvairių teisinių klausimų, kuriuos tenka spręsti naudojantis teisininkų paslaugomis, o šeimos ginčuose nesutariant dėl santuokos nutraukimo, vaikų gyvenamosios vietos nustatymo ar kitais klausimais, susijusiais su šeimos santykiais, būtina dar pasinaudoti ir privalomąja mediacija. Tačiau ką daryti, jei neturite teisinių žinių, nežinote kaip išspręsti kilusias teisines problemas, o kreiptis į privatų teisininką arba mediatorių nėra jokios finansinės galimybės. Tokiu atveju, teisines ar mediacijos paslaugas galima gauti nemokamai arba iš dalies mokamai, naudojantis valstybės suteikiamomis galimybėmis.
Anksčiau valstybės lėšomis mediacijos ar advokatų paslaugų teikimas buvo administruojamas gyventojui atvykus į savivaldybę ar Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybą bei jos skyrius, arba teikiant dokumentus elektroniniu paštu. Šiuo metu nebūtina tiesiogiai kreiptis dėl šių paslaugų suteikimo į įstaigas ir gyventojai gali savarankiškai pateikti prašymus dėl paslaugų suteikimo elektroninėmis priemonėmis per teisinių paslaugų informacinę sistemą – TEISIS. Pastebima tendencija, kad vis daugiau gyventojų renkasi kreipimosi būdą per sistemą.
„Paslaugų augimui elektroniniu būdu didelę reikšmę turi besikeičiantys žmonių įpročiai, kuomet norima taupyti laiką ir paslaugas gauti iš bet kurios vietos, bet kuriuo gyventojui patogiu metu. Tą galiu pastebėti ir iš savo patirties, kuomet, norėdama gauti paslaugą, pirmiausia žiūriu, ar yra galimybė ją užsakyti internetu man tinkamu laiku, negaištant laiko atvykimui tiesiogiai ar susitikimui iš anksto registruotis telefoniniu skambučiu. Galiu pasidžiaugti, kad per pastaruosius trejetą metų pavyko sukurti mūsų paslaugų prieinamumą žmonėms naudojantis internetinėmis galimybėmis. Matydami nuolat didėjantį skaitmeninių paslaugų poreikį ir suprasdami tokių paslaugų naudą valstybės pažangai, investuojame į šių paslaugų prieinamumo visuomenei didinimą, tobulinant ir pačius procesus. Neseniai startavo privalomosios mediacijos paslaugų užsakymas internetu.“ – pažymėjo Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos direktorė Živilė Poželienė.
Šiais metais elektroniniu būdu tiesiogiai iš gyventojų buvo gauta daugiau nei 200 prašymų suteikti antrinę teisinę pagalbą ir tiek pat prašymų dėl privalomosios mediacijos paslaugų suteikimo. 2022 metais prašymų suteikti valstybės garantuojamą antrinę teisinę pagalbą buvo gauta daugiau nei 50. Pastebėtina, kad gyventojams aktyviai padeda užpildyti prašymus internetu savivaldybėse pirminės teisinės pagalbos paslaugas teikiantys specialistai ir galima pasidžiaugti, kad gyventojai turi galimybes po konsultacijos pasinaudoti šių specialistų pagalba teikiant dokumentus Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybai internetu. Per 2022 metus pirminės teisinės pagalbos specialistai per TEISIS pateikė prašymų dėl antrinės teisinės pagalbos teikimo daugiau nei 3 500, o šiais metais – tokiu būdu buvo gauta prašymų daugiau nei 5 000. Aktyviausiai elektroninėmis paslaugomis naudojasi didžiųjų šalies miestų regionų gyventojai –Vilniaus, Kauno ir Šiaulių miestų. Taip pat, teikiant pirminę teisinę pagalbą ir teikiant reikalingus dokumentus įstaigai aktyvūs šių savivaldybių pirminės teisinės pagalbos specialistai.
Prašymus, kitus dokumentus galima pateikti ir įprastais būdais, išlaikant gyventojams visas prieinamas alternatyvas, tačiau, nesant galimybės teikti dokumentų elektronine forma, asmenys gali kreiptis ir į savivaldybėse pirminę teisinę pagalbą teikiančius darbuotojus, kurie per TEISIS sistemą padės užpildyti ir pateikti asmenų, pageidaujančių gauti antrinės teisinės pagalbos ar mediacijos paslaugas, vardu prašymus ir kitus dokumentus. Šių paslaugų užsakymas elektroninėmis priemonėmis yra paprastesnis, greitesnis, nurodoma, kokius dokumentus būtina pateikti ir gyventojai gali stebėti paslaugos teikimo būseną bei matyti, kada ši paslauga bus suteikta. Prašymo ir kitų dokumentų formų tam tikri laukai užpildomi automatiniu būdu, todėl mažesnė paslaugos užsakymo pildymo klaidų tikimybė. TEISIS sistema gyventojams suteikia galimybę ne tik teikti užsakymus dėl teisinių ar mediacijos paslaugų gavimo elektroniniu būdu, gauti aktualią teisinę informaciją, pateikti nuomonę apie suteiktas paslaugas, bet ir interaktyviu būdu konsultuotis teisiniais klausimais su savivaldybėse teikiančiais nemokamą pirminę teisinę pagalbą specialistais.
TEISIS sistema leidžia operatyviau organizuoti mediacijos paslaugas, todėl kviečiame gyventojus pasinaudoti šia sistema ir kreiptis dėl elektroninių valstybės garantuojamos teisinės pagalbos paslaugų TEISIS interneto svetainėje: www.teisis.lt.