Jiezno gimnazijoje tęsiasi Erasmus+ tarpmokyklinio strateginių partnerysčių projekto „Europe for Inclusion/ Įtraukianti Europa“ veiklos. Kovo 20-24 dienomis gimnazijos mokytojų komanda, vadovaujama projekto koordinatorės Janinos Bartusevičienės, dalyvavo jau šeštame darbiniame partnerių susitikime – mokymuose Latvijoje.
Projekto dalyvius priėmusi Ikškiles briva skola/ Ikškilės laisvoji mokykla nėra tradicinė valstybinė mokymo įstaiga. Tai vietos bendruomenės iniciatyva atsiradusi ir bendruomenės narių išlaikoma mokykla, gaunanti nedidelę savivaldybės paramą. Mokykla prasidėjo kaip pradinė ir palaipsniui auginasi vyresnes klases. Dabar joje mokosi 68 mokiniai nuo trejų metų iki šeštos klasės. 35 šeimos, leidžiančios vaikus čia mokytis, gyvena pagal mokyklos išpažįstamas vertybes: laisvė, gamta, bendruomenė, latviškos tradicijos. Yra gausus būrys norinčių patekti į Ikškilės mokyklą, tačiau mokyklos įkūrėjai sąmoningai nedidina mokinių skaičiaus, nes nori kiekvienam mokiniui suteikti visą įmanomą dėmesį, o ir sename jaukiame mokyklos pastate visų norinčių nesutalpinsi. Įdomu tai, kad mokykloje maistas yra vegetariškas ir tokiai mitybai būtinus produktus mokiniai patys auginasi mokyklos darže ir sode. Nepaisant neįprastos mokymosi programos, Ikškilės mokinių rezultatai privalomuose valstybiniuose žinių patikrinimuose gerokai lenkia šalies vidurkį.
Būdami Ikškilės mokykloje ne tik stebėjome pamokas ir klausėme pranešimų, kaip dirbti su elgesio problemų turinčiais mokiniais. Kovo 21 dieną kartu su mokyklos bendruomene ruošėmės ir dalyvavome pagal latvių liaudies tradicijas vykusioje Pavasario lygiadienio šventėje. Po jos, tarsi paklusę apeigoms, išsisklaidė debesys ir saulė nebepasislėpė iki pat mūsų išvykimo dienos.
Tokio tipo mokyklų, kaip Ikškilės, Latvijoje nėra daug – aplankėme dar vieną prie Rygos esančią Briva Maras skola/ Laisvąją Maras mokyklą. Bendraudami su mokytojais, apžiūrinėdami mokyklos patalpas galėjome geriau susipažinti su Briva/ Laisvosios mokyklos filosofija ir vadybos principais. Vienas iš svarbiausių principų yra rūpinimasis mokyklos bendruomenės narių psichine sveikata. Ikškilės mokykloje dalyvavome meditacijos ir meno terapijos užsiėmimuose (tokie užsiėmimai mokiniams vyksta reguliariai), kuriuose praktiškai išbandėme dėmesio sukaupimo, kvėpavimo, nusiraminimo, savivertės stiprinimo metodus. Šių metodų veiksmingumą patikrinti ir fizinę bei dvasinę sveikatą pastiprinti galėjome paskutinę mokymų dieną suorganizuotoje išvykoje į Jūrmalą.
Ikškilės mokykla įsikūrusi kaimo vietovėje, tad iš šešių šalių – Italijos, Lenkijos, Lietuvos, Portugalijos, Rumunijos, Turkijos – atvykę projekto partneriai buvo apgyvendinti Rygoje. Lonely Planet tinklalapis Rygą apibūdina žodžiais „grindinio akmenys ir kultūra“, o istorinis Rygos centras yra UNESCO Pasaulio paveldo sąraše. Nors ir labai įtempta buvo mokymų savaitės darbotvarkė, turėjome laiko pašlifuoti Rygos grindinį, paganyti akis į gotikos ir Art Nouveau fasadus, o kultūriniam desertui šeimininkai patiekė spektaklį Latvijos Nacionalinėje operoje.
Jolita Stačiokaitė, Jiezno gimnazijos mokytoja