Nemuno pakrančių žmonių gyvenimo akimirkos fotomenininko Vitus Saloshanko darbuose

468×60

IMGP9972

Lapkričio 7 d. Prienų kultūros ir laisvalaikio centre vyko baltarusių fotomenininko Vitus Saloshankos parodos „Kelionė Nemunu“ atidarymas. Ši paroda – tai VšĮ „Šviesos raštas“ vykdyto projekto „Užsienio fotomenininkų rezidencijos Lietuvos regionuose“ vienas iš rezultatų, pirmasis – parodos formatu. Parodos atidaryme dalyvavo autorius. 

Paroda veiks iki gruodžio 8 d.

Vitus Saloshankos darbų serija „Kelionė Nemunu“ – trejų metų darbo rezultatas, įgyvendintas trijose šalyse: Baltarusijoje, Lietuvoje ir Rusijoje. Sekdamas Nemuno vingiais, darbų autorius fotografavo besikeičiantį kraštovaizdį, minėtų šalių istorinės ir politinės realybės kontekste. Po trejų metų ir po daugelio vizitų į Lietuvą, 2017 m. lapkritį finalinę fotografo kelionę vainikuoja paroda, atskleidžianti politinės santvarkos įtaką gamtos ir miesto pokyčiams.

Vitus Saloshankos užfiksuota fotografinė kelionė Lietuvoje, kuri prasidėjo dar 2015 m. fotomeno festivalio „Kaunas Photo“ kontekste ir netrukus peraugo į atskirą nuo 2017 m. vykdomą rezidencijų projektą,  įtraukia humoro prieskonį. Fotografas pareigingai dokumentuoja antrąja Lietuvos religija laikomo krepšinio lankus, įrengtus pačiose netikėčiausiose vietose: pritvirtintus prie pašiūrės ar garažo kaime, ar tiesiog tuščiame lauke. Vis tik fotoaparato objektyvas neaplenkė ir sunkvežimio, pilno uniformuotų kareivių, stovinčio tykioje kaimo aikštėje netoli bažnyčios, ir senos dekoratyvinės patrankos prie įvažiavimo į nedidelį miestelį.

Nemuno ištakų apylinkės Baltarusijoje – retai apgyvendinta, žmonių pamiršta dalis, kur žemės ūkio veikla ir padargai primena praėjusį šimtmetį. Kai čia pat laukuose auginamos grūdų kultūros, duoną vietos gyventojai perka iš sunkvežimio-parduotuvės, vos kartkartėmis pravažiuojančios pro gyvenvietes. Vis dėlto gamtinė Baltarusijos dalis, o ypač Nemuno ištakos, pelkės, miškai, kaip teritorijos forma, šiandieninėje Europoje – retenybė.

Kaliningrado portretuose – jaunoji karta. Kol didžioji jų dalis tvarkingai apsirėdę karinėmis uniformomis, likę jaunuoliai stebi saulėlydį virš aptrupėjusių betono blokų ar žaidžia nublukusių betoninių džiunglių kiemuose. Militaristinės nuotaikos dominuoja ne vien peizaže, bet taip pat jaučiamos ir gyvenimo ritme. Kaliningradas, kaip šalis, atribota nuo žemyninės Rusijos, atrodo, kad nuo Europos taip pat atsiriboja betoninėmis sienomis.

Trys skirtingos šalys, kerinti gamta, upės tėkmė, naujoji karta – visos šios sudedamosios dalys pasakoja apie viltį, ateitį, atgimimą. Tačiau karinės detalės, užfiksuotos Vitus Saloshankos fotografijose, suteikia aliuziją į sudėtingas problemas, kartu kalba apie šalių praeitį, o taip pat ir apie dabartinę įtampą.

Vitus Saloshanka – fotografas, gimė 1974 m., Minske, Baltarusijoje. Nuo 2001 m. gyvena ir dirba Vokietijoje. Po teisės studijų baigimo spontaniškai pasinėrė į fotografiją ir 2004 m. pradėjo jos studijas taikomųjų mokslų universitete Dortmunde, Vokietijoje. Vitus Saloshankos fotografijos buvo plačiai eksponuotos įvairiuose pasaulio kraštuose, tarp kurių Müllheim/Ruhr muziejuje ir Photokina Cologne galerijoje. 2011 m. fotografo projektui „didelės viltys“ buvo suteikta Kulturwek VG Bild-Kunst fondo stipendija, o po metų foto knygų festivalyje Kaselyje Vitus Saloshanka nominuotas „Dummy“ apdovanojimui. 2014 m. jo pirmosios knygos projektas „didelės viltys“ buvo nominuotas „Autoriaus knygos apdovanojimui“, Arlyje, Prancūzijoje, o 2012–2014 m. ji buvo eksponuota įvairiose knygų parodose: Amsterdame, Braitone, Dortmunde, Dubline, Helsinkyje, Malmėje, Paryžiuje ir Tokijuje.

Projekto „Užsienio fotomenininkų rezidencijos Lietuvos regionuose“ tikslas – pritraukti menininkus ne vien į Lietuvos miestus, bet ir regionus, kelti jų susidomėjimą tapatybėmis, kultūros, peizažo išskirtinumu, socialiniais klausimais, kasdienybe, džiaugsmais ir sunkumais. Fotografų Lietuvoje sukurti darbai ne vien leis sutelkti vietos bendruomenes ar jaunimą kūrinio vystymo procese, tačiau taip pat garsins vietovės vardą pasauliniame fotografijos meno kontekste.

Projektas „Užsienio fotomenininkų rezidencijos Lietuvos regionuose“ taip pat įgyvendinamas Veisiejuose ir Druskininkuose.

Projekto rėmėjai: Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Lietuvos kultūros taryba, Druskininkų savivaldybė, Prienų kultūros ir laisvalaikio centras, Lazdijų rajono savivaldybės Veisiejų seniūnija ir Veisiejų kultūros namai.

VšĮ Šviesos raštas – fotografijos meno populiarinimo organizacija, nuo 2004 m. rengianti fotomeno festivalį KAUNAS PHOTO.

Taip pat skaitykite

Parašyti komentarą

Jūsų el. pašto adresas nebus viešai rodomas. * Būtini įvesti laukeliai pažymėti